Köpvillkor

Du handlar av
Svenska Te-Centralen AB
Biblioteksgatan 13
SE-831 31 Östersund
Sweden
Org-Nr:556759-2836


Varje vara anges med pris inklusive moms. I kundvagnen kan man se det totala priset inklusive alla avgifter, moms och betalning, exklusive frakt. Eventuella innestående bonuspoäng kan användas på betalningssidan. Frakt inom Sverige kostar f.n. 59:-, men om du handlar för mer än 800 kronor är det fraktfritt.

Vi erbjuder betalning via VISA och MasterCard, Direktbetalning, PayPal samt faktura. Vid betalning mot faktura kan det komma att göras en kreditprövning.

 

Ångerrätt

Din ångerrätt (ångerfristen) gäller under 14 dagar.
I ditt meddelande till oss måste det klart framgå att du ångrar dig. Ångerfristen börjar löpa den dag du tog emot varan eller en väsentlig del av den. Om det gäller en specialtillverkad vara – eller en vara som fått en tydlig personlig prägel gäller inte ångerrätten.

Du har inte ångerrätt om:

  • tjänsten påbörjats under ångerfristen med ditt samtycke,
  • priset är beroende av finansmarknadens svängningar, till exempel en aktie,
  • varan på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas. Detta gäller de flesta tesorter, och speciellt te som vi väger upp för din beställning. Innan du beställer en större mängd av en viss sorts te, kan det därför vara klokt att prova en mindre mängd. Tänk även på att te är en jordbruksprodukt, och att smaken kan variera från år till år även på samma tesort.

 

När du utnyttjat din ångerrätt:

Du är skyldig att hålla varan i lika gott skick som när du fick den. Du får inte använda den, men naturligtvis försiktigt undersöka den. Om varan skadas eller kommer bort på grund av att du är vårdslös förlorar du ångerrätten.

 

Garantier och service

Vi garanterar att våra teer är färska, och att våra övriga produkter håller den standard som kan förväntas för motsvarande pris. Tänk på att beskrivningar av smaker delvis är subjektiva. När det gäller foton så kan färger skilja sig åt mellan det som visas på en bildskärm och den verkliga produkten. Det finns många producenter och leverantörer av te, och ett visst te hos en leverantör kan smaka annorlunda än ett te med samma namn hos en annan leverantör. Det gäller såväl smaksatta som rena teer. Eftersom te är en jordbruksprodukt, kan smaken även variera från år till år, även om produktnamnet är detsamma. Om du är missnöjd med en produkt, så ber vi dig kontakta oss omgående, så vi får möjlighet att se över det. 

 

Personuppgifter

När du lägger din beställning hos oss uppger du dina personuppgifter. I samband med din registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja avtalet gentemot dig. Vår webplats använder sig av s.k. cookies för att lagra användarinformation, som exempelvis varukorgen. Du har enligt Personuppgiftslagen rätt att få ta del av den information som vi har registrerat om dig. Om den är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan du begära att informationen ska rättas eller tas bort. Kontakta oss i så fall via e-post eller kontaktformuläret.

 

Leveranser

Vi skickar i normalfallet din beställning inom en (1) arbetsdag efter din beställning. I samband med större helger kan leveranstiden bli längre. Vi reserverar oss för att en vara kan ta slut, även om det inte ser ut så på hemsidan. Om vi inte kan leverera inom två arbetsdagar, kontaktar vi dig. I de fall vi delar upp beställningen på två, dvs först skickar de varor vi har i lager, betalar du förstås bara frakt en gång. Vi skickar mindre leveranser med PostNord och större paket med DHL. Ditt närmaste DHL utlämningsställe kan du hitta på sidan Service Point. Frakttider har vi inte inflytande över, men tiden kan variera från 1 dag till 3-4 arbetsdagar inom landet.


Ej uthämtade paket

Dina varor finns normalt kvar på utlämningsstället under två veckor. Ej hämtade varor returneras till oss. För alla försändelser som inte löses ut förbehåller vi oss rätten att debitera dig kostnader för returfrakt, expeditionsavgift och hanteringsavgift, för närvarande 150:-


Returer

Returer sker på din egen bekostnad utom om varan är defekt eller om vi har packat fel. Returer ska skickas som brev eller paket, inte mot postförskott. Vid byten betalar vi den nya frakten från oss till dig. Byte av te är dock inte möjligt.
När du utnyttjat din ångerrätt ska du,
om det gäller en vara: sända eller lämna tillbaka den till oss
om det gäller en tjänst: hålla materialet tillgängligt för oss, om det inte medför besvär för dig.

 

Återbetalningsskyldighet

Vi ska, om du utnyttjat din ångerrätt, betala tillbaka vad du har betalat för varan snarast eller senast inom 30 dagar från den dag då vi tog emot varan eller, om det är en tjänst, meddelandet om att du ångrat dig. Du får själv betala returkostnaderna när du sänder tillbaka varan. Vi betalar alltid returkostnaden för att sända tillbaka så kallade ersättningsvaror.

Se även konsumentverket distansavtalslagen & E-handel om du är privatperson. För företag gäller köplagen.