
En ganska stor nyhet kom härom dagen. Lipton har tappat över en tredjedel av sin försäljning i Sverige under 2024*). Det är ett rejält fall för det största temärket på den svenska marknaden. Men betyder det att svenskarna dricker mindre te? Nej, vi ser det snarare tvärtom.
Det som sker just nu är att marknaden förändras. De stora varumärkena hamnar i kläm mellan två starka krafter. På ena sidan har vi dagligvarukedjornas egna märken, som pressar priserna och tar plats i hyllorna med sina budget- och ekoprodukter. På andra sidan växer nyfikenheten på te i det övre segmentet: specialteer, tesorter från speciella länder/distrikt och trender som matcha och kallbryggt te. (Det är här vi håller till, hint, hint...)
Svenskarna dricker fortfarande mindre te än vad man gör i många andra länder, och vi är fortsatt ett kaffeland. Men även på en relativt liten marknad kan man se tydliga skiften. För några år sedan var tepåsar med olika smaksättningar det självklara valet i många hem. I dag möter vi fler och fler som vill upptäcka nya smaker, lära sig mer om ursprung och ta till sig traditioner från andra länder.
Det här är något vi på Te-Centralen märker varje dag, både i webbutiken och i den fysiska butiken. Frågorna blir fler och mer specifika: Vad skiljer ett första skördens Darjeeling från andra skörden? Hur mycket koffein finns det i en viss sort? Hur ska man brygga för att få bästa smaken? Vår tolkning är därför att intresset för te ökar.
Vi gläds förstås inte åt att andra företag har problem. Men att Lipton tappar marknadsandelar kan också ses som en signal om att konsumenterna rör sig bort från det standardiserade och söker något mer. Vi tror att det är goda nyheter både för teälskare och för branschen som helhet. Ju fler som upptäcker att te kan vara mer än en snabb tepåse i en kopp, desto mer utrymme finns för mångfald och kvalitet.
För oss är det här förstås spännande. Vi får vara med och vägleda, inspirera och kanske till och med överraska med nya sorter och berättelser. Och vi hoppas att Liptons tapp inte bara blir en branschnyhet, utan också kan leda till att fler börjar prata om te i Sverige.
*) Några detaljer: Enligt senaste årsredovisningen tappade Lipton Sverige 118 miljoner i omsättning under 2024 jämfört med året innan, från 326 miljoner till 208 miljoner. Det motsvarar en nergång om cirka 36%. Samtidigt minskar man antalet anställda från 13 till 11 personer. I årsredovisningen räknar man med att första halvan av 2025 skulle bli tuff, men med en ökning av volymen, dvs mängden sålt te, under andra halvan. I Liptons produktportfölj ingår de båda varumärkena Lipton och Pukka.